Dnia 21 września obchodziliśmy w grupie X Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Z tej okazji na dzieci czekało w sali wiele ciekawych atrakcji. Od rana brały udział we wspólnych zabawach z balonami i tańczyły przy muzyce „Smerfne hity”. Odbyło się też kino klasowe, podczas którego obejrzały bajkę edukacyjną „Film o pszczołach”. Sześciolatki otrzymały również odznaki Super Przedszkolaka. Z okazji tego dnia życzymy wszystkim przedszkolakom wszystkiego co najlepsze!

Podczas pierwszych dni września w grupie X tematyka zajęć związana była z bezpieczną drogą do przedszkola. Aktywności dzieci głównie dotyczyły skrzyżowania dla pieszych, znaków drogowych, a także pojazdów, które można zobaczyć na ulicach naszego miasta oraz służb ratunkowych. Sześciolatki tak zainteresowała tematyka ostatnich tygodni, że podczas swobodnych zabaw również zainspirowały się tematem bezpiecznej drogi do przedszkola.

23 września powitaliśmy uroczyście jesień. Przybycie jesieni dzieci obserwowały w ogrodzie przedszkolnym, zauważyły dużo zmian w przyrodzie, podziwiały dary jesieni i zachwycały się jej kolorami. Po powrocie do sali wykonały pastelami pracę plastyczna pt.,,Jesienny krajobraz”.

We wrześniu w naszym przedszkolu królowała „Polska, złota jesień”. Dzieci na spacerach obserwowały zmieniającą się przyrodę, nazywały drzewa i krzewy. Podczas zajęć plastycznych ilustrowały jesienne barwy, a w czasie mowy i myślenia opisywały jesienny krajobraz. Przedszkolaki oglądały prezentacje multimedialne i filmy ukazujące zwierzęta widziane jesienią w lasach i parkach, a przy okazji liczenia układały ich wizerunki z patyczków.

Październik upłynął w grupie X pod hasłem: kodowanie. Za zgodą Dyrekcji oraz Rodziców nasze przedszkole dołączyło do Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Technikoludek- czyli przedszkolak w świecie technologii”. Projekt ma na celu wykorzystanie w procesie edukacyjnym narzędzi i zasobów cyfrowych, a przede wszystkim bezpieczne ich wykorzystywanie. Stąd też pomysł na wprowadzenie dzieci w świat technologii poprzez podstawy kodowania, które odgrywa istotną rolę w podstawie programowej. Najmłodsi zaczynają nauką tworzenia poleceń i sekwencji w formie obrazkowej, a kolejnym etapem będzie programowanie wizualne np. sterując robotem lub innym obiektem. Dla dzieci to świetna zabawa, rozwijająca logiczne myślenie!

W tym tygodniu dzieci z grupy X poznawały świat wielozmysłowo! Zmysł słuchu pobudzany był poprzez wsłuchiwanie się w odgłosy płynące z najbliższego otoczenia i nazywanie ich oraz rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych ze słuchu. Zabawa w rozpoznawanie przedmiotów codziennego użytku za pomocą zmysłu dotyku i opisywanie ich pozostałym dzieciom była nie lada wyzwaniem. Za pomocą zmysłu zapachu dzieci rozpoznawały przyprawy i zioła tworząc z nich przy okazji „Pachnący, kolorowy dywan”. Zmysł smaku pomógł dzieciom odkrywać nazwy próbowanych przez nich produktów- słodki smak (owoce, cukier), słony smak (sól, przyprawy), kwaśny smak (sok z cytryny, limonki), gorzki smak (czekolada, grejpfrut, pieprz) oraz smak umami (pomidor, orzechy).

Piątkowe popołudnie przyniosło dzieciom z X grupy wiele wrażeń związanych z użyciem nowoczesnych technologii w edukacji. Przedszkolaki korzystały z aplikacji Skaner Kodów Qr, aby odkryć nazwy kolorów w języku angielskim oraz aplikacji Quiver, aby ożywić wykonane przez siebie kolorowanki. Następnie programowały mówiący robot DOC, który poprzez zabawę wprowadził dzieci w świat robotyki.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dnia 23 listopada w grupie X odbył się Dzień Życzliwości. Z tej okazji dzieci malowały sobie nawzajem laurki. Wysłuchały opowiadania o stosowaniu dobrych manier w życiu codziennym. Na koniec dnia obejrzały film dotyczący pomocy i życzliwości.

 
 
 
 
 
 
 
Dnia 25 listopada sześciolatki obchodziły Światowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji poznały historię powstania misia jako zabawki dla dzieci oraz obejrzały film o produkcji tych maskotek. Podczas zajęć z języka angielskiego wykonały misia z papieru zgodnie z instrukcją słowną, uczyły się części ciała na podstawie misia oraz nadały mu własne imię. Zabawy z misiem dały dzieciom wiele radości. Dzieci podczas zajęć plastycznych namalowały farbami misia. Na koniec dnia obejrzały bajkę o misiu.
 

W grudniu dzieci z grupy 10 przygotowywały się do Świąt Bożego Narodzenia. Mikołajki świętowały ubrane na czerwono i w czapkach Mikołaja! Tego dnia wysłuchały opowiadania o Mikołaju i obejrzały film o Mikołajkach. Wylepiały również jego brodę watą oraz bawiły się w Mikołajkowe zabawy. W ostatnim tygodniu przed świętami sześciolatki obchodziły również uroczystość grupową- symboliczną Wigilię. Tego dnia sześciolatki śpiewały ulubione kolędy oraz składały sobie życzenia przygotowując piękne kartki bożonarodzeniowe. Teraz dzieci czekają już tylko na gwiazdkowe prezenty!  
 
 

 
Dnia 22 stycznia w grupie X odbyła się uroczystość grupowa z okazji Dnia Babci i Dziadka . Dzieci śpiewały piosenki i recytowały wiesze swoim kochanym babciom i dziadkom. Wykonały kolorowe laurki dla swoich dziadków.
 

Dnia 22 grudnia w grupie X dzieci obchodziły powitanie zimy. Dzieci wykonały pracę plastyczną pt. ,,Pani zima’’. Rozwiązywały zagadki o zimie , wysłuchały opowiadania na temat zimy. Obejrzały bajkę pt. ,,Królowa śniegu’’ ,z której dowiedziały się wiele ciekawostek o zimie.

 
 
Dnia 28 stycznia odbyła się w naszym przedszkolu zabawa karnawałowa. Dzieci w swoich grupach spędziły czas na wesołych zabawach i skocznych tańcach przy muzyce. Dzieci wspólnie zatańczyły m.in makarenę, zorbę, asereje, czy taniec chocolate. Odbyły się również konkurencje sportowe z balonami. Podczas zabawy karnawałowej przedszkolaki otrzymały również prezenty.

Zimowy czas dzieci spędzają nie tylko w przedszkolu, ale i na świeżym powietrzu. Przedszkolaki bardzo lubią zimowe zabawy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa- lepią bałwana, rzucają się śnieżkami, robią aniołki na śniegu, tworzą rzeźby ze śniegu, toczą śniegowe kule, tropią ślady na śniegu, eksperymentują z lodem i śniegiem.

Dnia 9 lutego w grupie 10 świętowano Międzynarodowy Dzień Pizzy. Dzieci opowiadały o swoich ulubionych składnikach na pizzy oraz przedstawiały je w formie plastycznej. Natomiast 11 lutego obchodziły Tłusty czwartek. Przedszkolaki oglądały film na temat produkcji pączków w cukierni, a następnie pączki robiły z papieru.

W lutym mamy wiele okazji do świętowania, kolejną z nich są Walentynki. Czy warto celebrować ten dzień w przedszkolu? Oczywiście, że tak, ale mądrze i wesoło! Dzieci podczas dwujęzycznej uroczystości grupowej dowiedziały się kim był Święty Walenty i skąd się wzięła tradycja walentynkowych kartek. Nie zabrakło też pracy plastycznej z wykorzystaniem brokatu, cekinów, pomponików, koralików i kolorowych piórek. Podczas zajęć z języka angielskiego poznały nazwy wszystkich członków rodziny, których obdarzamy na co dzień miłością oraz nauczyły się wiersza, który mogły w tym szczególnym dniu powtórzyć rodzicom, bądź rodzeństwu: I love You, You love me. We are happy family. With a great big hug and a kiss from me to you. Won’t you say you love me too?

17 lutego w grupie X odbył się konkurs ,,Na najładniejsze przebranie za postać kota”. Dzieci z dużym zaangażowaniem przygotowały stroje i wykazały się kreatywnością. Prezentowały swoje stroje na formom grupy i scenki darmowe z życia kotów. Dziękujemy dzieciom za wspólną zabawę a rodzicom za zaangażowanie!!!

17 marca w grupie X odbyła  się uroczystość z okazji ,,Dnia Świętego Patryka”. Na początku dzieci wysłuchały legendy o Świętym Patryku, potem brały udział w różanego rodzaju zabawach dydaktycznych i ruchowych. Na koniec wykonały  pracę plastyczną pt. ,,Koniczyna’’.

Dnia 19 marca w grupie X odbyła się uroczystość pt. ,,Powitanie wiosny’’. Na początku dzieci wysłuchały opowiadania o wiośnie. Potem opowiadały o swoich skojarzeniach związanych z wiosną i rozwiązywały zagadki . Następnie wybraliśmy się na spacer do  ogrodu przedszkolnego w celu poszukiwania oznak wiosny. Na koniec dzieci podzielone na 2 grupy wykonały pracę plastyczną pt. ,,Pani wiosna’’.

Dnia 23 marca dzieci z grupy 10 powitały wiosnę podczas warsztatów plastycznych w formie online, zorganizowanych przez Galerię im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Podczas zajęć pt.: „Zabawa w przezroczyste” uczestnicy wykonali piękne, kolorowe, wiosenne motyle. Rysunek został wykonany markerem na przezroczystej płytce pleksi, a tło techniką kolażu. Warsztaty plastyczne w takiej formie dały dzieciom wiele radości.

Dni Dziecka w naszym przedszkolu świętowaliśmy aż 3 dni- od 31 maja do 2 czerwca. Na dzieci z naszej grupy czekało wiele atrakcji przygotowanych przez wychowawczynie:

1. „Latający dywan”- zabawy z chustą animacyjną Klanza, m.in.: Rekin, Sztorm, Sałatka owocowa, Kolory, Bilard, Cukierek, Fryzjer itp.

2. „Mistrz słowa”- rozwiązywanie quizów, zagadek słownych i obrazkowych, krzyżówek oraz łamigłówek o zróżnicowanej tematyce.

3. „Dzień ze sportem”- udział dzieci w konkurencjach sportowych na podwórku, w tym „Przeciąganie liny”, „Rzuty do kosza”, „Gol do bramki”, „Tor przeszkód”, „Tunele” itp.

4. „Przedszkolne kino”- oglądanie bajki edukacyjnej wybranej przez dzieci pt.: „Emotki”.

5. „Laboratorium małego przedszkolaka”- eksperymenty, w tym „Tęcza na talerzu”, „Dlaczego myjemy ręce mydłem?”, „Czy warto myć zęby?”, „Dmuchamy balon”, „Wulkan” itp.

6. „Malowanie na trawie”- praca twórcza w ogrodzie przedszkolnym.

7. „Gniotki”- wykonanie zabawki z wykorzystaniem balonu, mąki i kolorowego sznurka.

Z okazji Dnia Matki P. Patrycja Wojtach- wychowawczyni grupy X i P. Paulina Karetko- wychowawczyni grupy VII, zorganizowały Przedszkolny Konkurs Recytatorski pod tytułem „Wiersz dla Mamy i Taty” z obecnością widowni (dzieci z obu tych grup) oraz Dyrekcji przedszkola, którą reprezentowała Pani Wicedyrektor P. Mirosława Bura. Z naszej grupy udział w konkursie wzięli Roch i Aleksandra. Podczas uroczystości dzieci wspólnie śpiewały piosenki i recytowały wiersze dedykowane swoim rodzicom z okazji majowego Dnia Matki oraz Dnia Rodziny. Gratulacje dla zwycięzców!

W roku szkolnym 2020/2021 dzieci z naszej grupy X brały udział w licznych konkursach wiedzy oraz konkursach plastyczno-technicznych pod kierunkiem wychowawczyń. W niektórych z nich, dzieci osiągnęły liczne sukcesy:

listopad „Rodzinna gra planszowa”- Przedszkolny Konkurs Rodzinny na grę planszową- 1 nagroda Kacper P.;

grudzień „Bohaterowie ulubionych bajek”- Ogólnopolski Konkurs Plastyczny- 1 nagroda Aleksandra S.;

luty „Animals in Winter”- Miejski Konkurs Plastyczny- II miejsce Hanna Sz.;

luty „Najładniejsze przebranie za kota”- Przedszkolny Konkurs (grupowy): I miejsce – Julia M., II miejsce – Roch K., III miejsce – Aleksandra S., wyróżnienia otrzymali: Dawid K., Hanna Sz., Barbara G.

maj „Przyroda oczami dziecka”- Ogólnopolski Konkurs Plastyczny- 2 nagrody Barbara G. i Lidia A.;

maj „Mistrz kodowania”- Przedszkolny Konkurs- 1 nagroda Ignacy W.;

maj „Wiersz dla Mamy i Taty”- Przedszkolny Konkurs Recytatorski- nagroda Aleksandra S. i wyróżnienie Roch K.

Gratulujemy naszym wychowankom i życzymy dalszych sukcesów!!

W roku szkolnym 2020/2021 grupa X realizowała wiele Ogólnopolskich Programów Edukacyjnych, z których otrzymaliśmy Certyfikaty udziału:

1. „Technikoludek czyli przedszkolak w świecie technologii”- (koordynator przedszkolny P. Wojtach) projekt o tematyce związanej z technologią informacyjno-komunikacyjną, mający na celu wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość oraz wdrożenie bezpiecznego i efektywnego korzystanie z technologii cyfrowych.

2. „Ekokulturalne przedszkole”- projekt działań podjętych w celu zwiększenia świadomości ekologicznej wśród dzieci przedszkola oraz mieszkańców lokalnego środowiska.

3. „Dzieciaki Mleczaki”- (koordynator przedszkolny P. Wojtach) projekt o tematyce związanej ze zdrowiem, mający na celu akcję edukacyjno-informacyjną dotyczącą promocji nawyków prozdrowotnych i picia mleka wśród dzieci.

4. „Kubusiowi przyjaciele natury”- program edukacji ekologicznej,
który wprowadza dzieci w piękny świat natury oraz uczy ochrony przyrody.

5. „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”- program ma na celu zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

W marcu i w kwietniu w  naszej grupie odbyły się trzy lekcje online o zróżnicowanej tematyce. Do organizacji zajęć wykorzystywane były tablica interaktywna, rzutnik i komputer z podłączeniem do Internetu. Ze względu na funkcjonowanie naszego przedszkola w tym roku w pandemii było to bardzo ciekawe przedsięwzięcie, które zdecydowanie  wzbogaciło proces edukacji poprzez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Pierwsze zajęcia w formie online obyły się 23 marca 2021r. i były to warsztaty plastyczne w Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku pod tytułem: „Zabawa w przezroczyste”. Efektem warsztatów było wykonanie pięknych prac plastyczno-technicznych- wiosennych motyli, z wykorzystaniem plastikowych płytek, markerów, wycinanek i kolorowych kartek.

Drugie zajęcia w formie online odbyły się 21 kwietnia 2021r. z uwagi na Międzynarodowy Dzień Ziemi: „Leśny savoir vivre, czyli jak zachowujemy się w lesie.”. Zajęcia zorganizowało Nadleśnictwo Dojlidy w Białymstoku. Podczas zajęć dzieci przypomniały sobie i utrwaliły zasady zachowywania się w lesie. Były to niezwykle ciekawe zajęcia o tematyce przyrodniczej.

Trzecie zajęcia w formie online zostały zorganizowane z okazji obchodów świąt majowych w przedszkolu. Do tych zajęć również wykorzystano TIK, a ich głównym celem było omówienie symboli narodowych: godło, flaga, hymn. Lekcja historii nosiła tytuł „Jestem Polakiem” i została zorganizowana w Muzeum Wojska Polskiego w Białymstoku. Podczas zajęć dzieci miały możliwość odbyć wirtualny spacer po muzeum i wziąć udział w interaktywnej wystawie w tym miejscu.

Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem Darów Froebla w grupie X.  Są to klocki umożliwiające dzieciom harmonijny rozwój na każdym etapie życia. Drewniane klocki Froebla mają różne rozmiary i kształty. Stwarzają one okazję do rozwoju zmysłu dotyku oraz uczą zaangażowania i logicznego myślenia podczas zabawy.

Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem logigramów w grupie X. Praca z logigramem to swoisty wstęp do kodowania. Logigram to logiczny kwadrat, nawiązujący do klocków Dienesa. Pobudza dzieci do samodzielnego myślenia i aktywności, uczy klasyfikowania elementów według pięciu różnorodnych cech, angażuje wiele zmysłów jednocześnie, uczy argumentowania swoich działań, utrwala znajomość figur geometrycznych oraz angażuje całą grupę we wspólne działanie. 

W naszej grupie dzieci uwielbiają zabawy konstrukcyjne. Z uwagi na to na Dzień Dziecka otrzymały właśnie w prezencie różnego rodzaju klocki. W przedszkolu niemal cały rok towarzyszyły dzieciom różne kreatywne zestawy to tworzenia różnego rodzaju budowli m. in. Klocki Lego, Lego Kreator, Waffle Gigant, Mini Waffle, Mozaiki, Zestawy Mały Konstruktor itp. Dzięki układaniu klockom dzieci rozwijają wyobraźnię przestrzenną, ćwiczą sprawność manualną i motorykę małą, rozbudzają kreatywność, wdrażają do logicznego i analitycznego myślenia. Ponadto w zabawie konstrukcyjnej powstaje wytwór twórczości dziecięcej, które jest rezultatem jego działań.